حافظ قرآن نابینا در دانشگاه فرهنگیان پذیرش نشد
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۸۴۴۶۷
گناباد - نرگس خدادادی، حافظ نابینای قرآن که از دوره نوجوانی به آموزش کلام وحی هم مشغول است، امسال به رغم مجاز شدن در دانشگاه فرهنگیان، به دلیل قوانین موجود، از راهیابی به آن محروم شده است.
به گزارش مشرق، در سند تحول آموزش و پرورش بر نقش محوری معلم تاکید شده و آمده است: برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، نقش معلم (مربی) بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر همین اساس و مطابق با اساسنامه مصوب دانشگاه فرهنگیان، تعلیم و تربیت دانشجو معلمان، مدیران و کارشناسانی با شایستگیهای اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفهای و مسلط برشیوههای تربیت اسلامی از جمله وظایف مهم این دانشگاه بیان شده است.
نرگس خدادادی، دانشآموز روشندل گنابادی و حافظ قرآن که از دوره نوجوانی به آموزش کلام وحی هم مشغول است، امسال به رغم مجاز شدن در دانشگاه فرهنگیان، به دلیل قوانین حاکم بر این دانشگاه، از راهیابی به آن محروم شد.
بیشتر بخوانید: اعجوبه قرآنی و علمی به نام حنانه خلفی+ عکسنرگس خدادادی، بیان کرد: از کودکی علاقه زیادی به شغل معلمی داشتم و امسال پس از اعلام نتایج، ۴۲ اولویت اول از ۵۰ کد رشته انتخابی خودم را به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دادم.
وی افزود: پس از اعلام نتایج، برای مصاحبه به دانشگاه فرهنگیان دعوت شدم که در همان ابتدای مصاحبه عملی، در بخش معاینات پزشکی به دلیل نابینایی رد شدم و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد.
این حافظ روشندل قرآن که رتبه ۵۰۰ منطقه ۳ و ۲۲۵۰ کشوری را در گروه آزمایشی علوم انسانی کنکور امسال کسب کرده بود، به مشکلات پیشروی خود برای موفقیت در کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه همه منابع لازم برای کسب آمادگی کنکور به خط بریل نبود، دوستان و آشنایان برای من کتابهای کمک آموزشی را میخواندند و من آنها را حفظ میکردم و در مواردی هم از لوحهای فشرده استفاده میکردم.
نگاه متفاوت به معلولیت در قوانین حاکم بر کشور
خدادادی با انتقاد از نگاه متفاوت به معلولیت در قوانین حاکم بر کشور، گفت: من برای روز مصاحبه خودم دو نمونه تدریس آماده کرده بودم ولی متأسفانه حتی اجازه مصاحبه به من ندادند و این خیلی سخت است که یک معلول به خاطر یک محدودیت جسمی، حتی اجازه اثبات تواناییهای خود را هم نداشته باشد.
نرگس خدادادی که در سال ۹۷ موفق به حفظ کل قرآن شده است، از دوره نوجوانی و پس از حفظ جزءهای ابتدایی شروع به آموزش حفظ قرآن در روستای محل زندگی خود کرد و هم اکنون هم به صورت مجازی، حفظ کلام وحی را به ۹ شاگرد از نابینایان بهزیستی آموزش میدهد.
عصمت هاشمی، مادر این دانشآموز روشندل هم، اظهارداشت: دخترم در هر شبانهروز فقط ۳ تا ۴ ساعت استراحت میکرد تا به آرزوی خود که معلمی است، برسد.
با توجه به اینکه کتابهای کمک آموزشی به خط بریل وجود نداشت، دوستان و آشنایان حتی در شرایط وجود بیماری کرونا به منزل ما میآمدند و کتابها را برایش روخوانی میکردند
وی افزود: با توجه به اینکه کتابهای کمک آموزشی به خط بریل وجود نداشت، دوستان و آشنایان حتی در شرایط وجود بیماری کرونا به منزل ما میآمدند و کتابها را برایش روخوانی میکردند.
مادر این حافظ روشندل ادامه داد: پس از دعوت به مصاحبه شدن، با توجه به شرایط کرونایی، به زحمت وسیله نقلیهای پیدا کردیم و ساعت دو صبح به سمت مشهد به راه افتادیم اما متأسفانه در همان مرحله اول مصاحبه عملی بدون معاینه به دلیل نابینایی، دخترم را رد کردند و او در یک لحظه همه آرزوهایش را از دست رفته دید.
پس از رسانهای شدن این مشکل، مسئولان مختلف کشوری و استانی از جمله استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم شهرستانهای گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار گناباد رایزنیهای خود را برای حل این مشکل با مسئولان وزارت آموزش و پرورش آغاز کردند و در دیدارهایی با این دانشآموز از وی دلجویی کردند.
علی نیری، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، بیتوجهی به ضوابط قانونی پذیرش دانشجو و عدم مطالعه صحیح دفترچه انتخاب رشته را عامل رد این دانشآموز گنابادی عنوان کرد.
ارسال نامه پیگیری برای تعیین تکلیف وضعیت دانش آموز گنابادی به وزارت آموزش و پرورش
قاسم علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه نامه پیگیری برای تعیین تکلیف وضعیت این دانشآموز هفته پیش به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است، اظهار کرد: این مکاتبه به دستور استاندار انجام شده که تاکنون پاسخی از وزارت در این خصوص دریافت نکرده ایم.
امسال ۵۱ نفر به دلایل نابینایی، قد، وزنی، قلبی، ریوی، کلیوی و … در معاینات پزشکی ورودی دانشگاه فرهنگیان استان رد شده اند
وی با اشاره به اینکه امسال ۵۱ نفر به دلایل نابینایی، قد، وزنی، قلبی، ریوی، کلیوی و … در معاینات پزشکی ورودی دانشگاه فرهنگیان استان رد شده اند، اظهار کرد: دانش آموز گنابادی هم مثل این ۵۱ نفر رد شده است.
وی بیان کرد: همه ساله بین یکی و نیم تا دو برابر ظرفیت دانشگاه، به استانها معرفی میشوند و اسامی افراد بعد از گزینش و انجام مصاحبههای عملی و معاینات پزشکی، بر اساس رتبه کنکور در لیست نهایی قرار میگیرد و به عنوان دانشجو انتخاب میشوند.
خدابنده با بیان اینکه برخی معتقدند به دلیل اینکه سه درصد استخدامیها در کشور به معلولان تعلق میگیرد، سه درصد سهمیه دانشگاه هم به معلولان اختصاص یابد، ادامه داد: تاکنون این سه درصد را در پذیرش دانشگاه نداشتیم و اگر قرار است شیوهها تغییر کند، باید از وزارتخانه اعلام شود.
به صورت مستقل نمیتوانیم استثنایی قائل شده و برخلاف قوانین عمل کنیم
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: ما به صورت مستقل نمیتوانیم استثنایی قائل شده و برخلاف این قانون عمل کنیم.
حال جای این سوال باقی میماند که چرا به داوطلبی که در هنگام ثبت نام شرایط جسمی خود را اعلام کرده، اجازه انتخاب این کدرشته محل با شرایط خاص داده شده و برای مصاحبه انتخاب میشود و اینکه چرا قوانین کشور به گونهای است که شرایط لازم را برای اثبات توانمندی حافظ قرآنی که کار آموزش قرآن را هم انجام میدهد، فراهم نمیکند!
منبع: مهرمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ گناباد حافظ قرآن دانشگاه فرهنگیان خط بریل استاندار خراسان رضوی وزارت آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی دانشگاه فرهنگیان معاینات پزشکی آموزش و پرورش دانش آموز خراسان رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۸۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مزخرفاتی که میگویند چرا در دیوان حافظ نام ایران نیست، بها ندهید/ قسمتان میدهم هر روز برای کودک خود دو بیت از «بوستان» بخوانید
ماهرخ ابراهیمپور: مراسم نکوداشت دکتر اصغر دادبه، استاد بازنشستهی دانشگاه علامه و حافظشناس نامی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در خانهی اندیشمندان و علوم انسانی برگزار شد.
اصغر دادبه در ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در شهر یزد در خانوادهای ادبپرور به دنیا آمد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی به تهران آمد و بعد از دریافت دیپلم، در دانشگاه تهران در رشتهی الهیات مشغول به تحصیل شد. او کارشناسی ارشد و دکتری خود را هم در همین رشته ادامه داد. دادبه در زمان تحصیل از محضر استادان بنامی چون امیرحسن یزدگردی، مهدی حمیدی شیرازی، احمد مهدوی دامغانی و امیرحسین آریانپور بهره برد. او پس از پایان تحصیل در دانشگاههای تهران به تدریس پرداخت. از جمله تدریس فلسفهی اسلامی و ادبیات عرفانی در دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
تحصیلکردگان قادر نیستند اشعار فارسی را درست بخوانند!
اصغر دادبه طی سخنانی در مراسم نکوداشت خود گفت: امروز تحصیلکردگان ادبیات قادر نیستند بهدرستی اشعار فارسی را بخوانند و بهدرستی شعر بسرایند. در حالی که آنها درس این رشته را در دانشگاه خواندهاند. متاسفانه در خانوادهها اصرار بر این است که همهی بچهها پزشک و مهندس شوند و آن که از همهی رشتهها رانده و مانده به ادبیات میآید که معلوم است از او چه هنری خواهد تراوید!
او افزود: همهی این مهندسان و پزشکان هم به فرنگ میروند و آن موقع فرنگی به خودش میگوید ما که به اندازهی کافی پزشک و مهندس از جهان سوم داریم که خدمت ما را میکنند پس خودمان مدیریت بخوانیم و آنها را مدیریت کنیم. در حالی که من کورهدهات یزد و کاشان را به صد سفر فرنگ ترجیح میدهم و آنچه در فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم است با هیچ چیز عوض نمیکنم. همان کورهدهاتی که حالا سعی میکنند همهی شکل و شمایلش را فرنگی کنند و خانهی بتنی بسازند و جالب اینکه وقتی بحرانی پیش میآید و ناگه زلزله درمیگیرد همان خانهی بتونی فرو میریزد و خانهی گلی بر جای خودش میماند!
این استاد برجستهی ادبیات اظهار کرد: زمانی که در موسسهی ایرانشناسی از ورودیهای دکتری مصاحبه میگرفتیم آن که از رشتهی دیگری آمده بود هم شعر میدانست هم نثر و هم... اما آن که فارغالتحصیل ادبیات بود، دریغ که چند بیت شعر نمیتوانست بهدرستی بخواند! این شیوهی انتخاب رشته که همهی گلدرشتها به رشتههای ریاضی و تجربی بروند و واماندهها به ادبیات روی بیاورند به گنجینهی فرهنگ ما ضربه میزند. فکر نکنید همه چیز در تکنولوژی خلاصه میشود، چه تمدنهایی که فرو ریختند و اثری از آنها نمانده است اما اگر ایرانی تا به امروز برجای مانده به لطف فردوسی، سعدی، حافظ و نظامی و... است.
اصغر دادبه گفت: اگر امروز در مقر سازمان ملل شعر سعدی میدرخشد، فکر میکنید اگر مشابه آن را داشتند، جایگزین نمیکردند؟ این شعر بیانگر فرهنگ ایرانی است و یک ایراندوست باعث شد که این شعر تا سازمان ملل برود. حالا امروز ما هر روز از فرهنگ خود دور و دوتر میشویم. دانشجویان ما جز معدودی بوستان و گلستان سعدی را که شیرازهی فرهنگ ما در آنها نقش بسته است حتی ورق نمیزنند. در خانوادهها از آداب ایرانی خبری نیست.
او ادامه داد: شما را قسم میدهم که هر روز برای کودک خود دو بیت از ابیات بوستان بخوانید یا دو جمله از گلستان، بهراحتی در حافظهشان جا میگیرد. میدانید من شیفتهی حافظم و همهی عمر را در حافظشناسی گذراندم، اگر حافظ نبود، سعدی بود، اما اگر سعدی نبود، حافظ هم نبود. حالا فهمیدید چرا در این صد سال این همه حمله به سعدی شد! با سعدی این ادبیات غنی در ذهن کودکانمان نهادینه میشود و در آینده این فرهنگ کلنگی نمیشود و در درون هر ایرانی زنده میماند. من به خاطر دارم پدرم که تحصیلات آنچنانی نداشت، در هر حرفش یک ضربالمثل بود، همان ضربالمثلهایی که از آن به عنوان خرد ایرانی یاد میشود و امروز کمتر کسی ضربالمثلهای اصیل ایرانی را به خاطر دارد.
این استاد بازنشستهی ادبیات دانشگاه علامه عنوان کرد: امروز در بعضی از شبکههای تلویزیون افرادی شعر میخوانند که وقتی کلمه پس و پیش و وزن مختل میشود، خودشان متوجه نمیشوند. حال آنکه مردم بیسواد قدیم اگر کلمه یک میلیمتر جابهجا میشد، وزن را تشخیص میدادند. لذا آثار فرهنگی در یک کلام «علم آدمیت است و جوانمردی و ادب» مهم است که ما چنین گوهری را فراموش میکنیم.
اصغر دادبه در بخش پایان سخنانش با اشاره به دوست داشتن ایران گفت: در هیچ دورهای هیچیک از بزرگان ایران را از یاد نبردند؛ چنانکه استاد محمد اسلامی ندوشن. مسئلهای که در تاریخ جریان داشت و نگرانی از فراموش شدن امری است که نیاکان ما همواره در تاریخ به آن توجه داشتند. لذا به مزخرفاتی که امروز میگویند چرا در دیوان حافظ نام ایران نیست، بها ندهید. چون اگر فردی کمی سواد داشته باشند میدانند که در دورهی فردوسی و نظامی با واژهی «ایران» به میهن مهر میورزیدند، اما در دورهی بعد به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی چنان که حماسهی بیرونی تبدیل به حماسهی درونی شد، اشاره به ایران از طرق دیگر صورت گرفت؛ یعنی «زبان ملی»، «تاریخ» و «اساطیر و حکمت ملی ایران». من از این سه ضلع به عنوان ارکان هویت ملی یاد کردهام.
او ادامه داد: حافظ لفظ ایران را به کار نبرده است، اما میسراید « کِی بود در زمانه وفا؟ جامِ مِی بیار/ تا من حکایتِ جم و کاووسِ کِی کنم» یا «که آگه است که کاوس و کی کجا رفتند/ که واقف است که چون رفت تختِ جم بر باد» پس این حس چه میشود؟! کل حکمتی که حافظ به کار گرفته، باعث شده که اشاره به میهن از طریق دو ضلع دیگر هویت ملی صورت گیرد.
۲۵۹۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904192